- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 11 juli 2012

Kejsarrabatten 2012

Ni som följt min blogg tid vet att jag varje år anlägger en ny rabatt med inspiration från Selma Lagerlöf.

Den första rabatten jag gjorde kallas Kejsarrabatten efter hennes bok "Kejsaren av Portugallien".

Alla som har en trädgård vet att det tar tid innan det blir riktigt som man tänkt sig.

Året efter att jag planterade Kejsarrabatten tog frosten det nyplanterade gullregnet. Jag har inte ersatt det. Istället håller jag rabatten mer i rosa och blått och gullregnet har ersatts av en mörkt lila förädlad syren som jag ska stamma upp så att det blir mer träd - än buskliknande.

Dessa växter hittar man bland annat i Kejsarrabatten:

  • Humle
  • Kejsarkrona
  • Malört
  • Stjärnflocka
  • Salvia
  • Lungört
  • Kärleksört
Och berättelsen om Kejsaren i Portugallien är ju en fantastisk skildring om ovillkorslös kärlek från far till dotter. Kärlekens färg är röd, men för mig är den röda kärleken den mellan två partners, inte mellan förälder och barn.
Därför får kärleken i rabatten istället symboliseras av färgen rosa. Mycket rosa. 
Som stora penseldrag har jag målat rabatten med borstnejlikor. En fantastisk växt som jag bara ÄLSKAR!

Cal von Linné kallade borstnejlikan för Sarons blomster ett uttryck hämtat från Höga visan i bibeln. Kärlekshyllningen nr 1.

Passande va?

Vill ni läsa hela berättelsen om Kejsarrabatten kan ni klicka här


.




Som ni ser gillar jag den lite mer friare stilen i rabatter. Lite engelskt så där... Inga blommor i räta rader och ingen bar jord. Istället försöker jag hålla i hop det med färger och teman. Och Kejsarrabatten är stor så det kan vara lite trixigt att få till det, när man som jag är mer kreativ än kunnig. 
Kram Sussie



2 kommentarer:

Sofie sa...

Vilken sagolik trädgårdsidé, och trädgården är lika sagolikt vacker därefter! Ljuvliga bilder.

Kram, Sofie

Gela sa...

Vad fint det blir du har en trädgård i min smak! TOPPEN!/Gela