- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 9 november 2014

~ Fars Dag ~


Min pappa dog för 20 år sedan. Han blev bara 63 år och gick bort alldeles för tidigt i cancer.
Jag tänker på honom väldigt ofta. Jag är såklart ledsen över att han inte finns med mig längre och att han aldrig fick träffa sina fina barnbarn, men mest av allt är jag faktiskt glad. Glad över alla de år han levde och som jag fick ha honom nära mig på ett annat sätt än enbart själsligt. Vi hade en så väldigt fin relation min pappa och jag.

Bland de saker som pappa lämnade efter sig fanns en likadan gräddkanna som på bilden ovan. Servisen heter Blå stoffering och tillverkades av Rörstrand mellan 1911- 1943. När jag för ett år sedan tappade kannan i golvet kunde jag faktiskt inte hålla tillbaka tårarna. Hur ersätter man något sådant?

Sedan dess har jag hållit ögonen öppna och för några dagar sedan kom paketet från Tradera där jag lyckades buda hem setet ovan. Den lilla kannan sticker ut, den är i en något mörkare nyans men det gör inget. Det gjorde pappa också - stack ut. Snällare, mer omtänksam och roligare än de flesta jag känner.

Pappas originalkanna har jag lämnat till en god vän som gör smycken av gammalt porslin. Nu väntar jag spänt på att få se vad hon lyckats skapa av skärvorna.

Kram till er alla!
/Sussie




3 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei! Ja, det er sårt å savne sin pappa, og det gjør jeg også! Min pappa døde bare 44 år gammel, og det er mange, mange år med savn siden! Men man har minnen, og de er dyrbare skatter nå! Så fint at du fikk erstattet kannen som gikk i stykker! Ønsker deg en fin søndags kveld! Klem Cathrine :-)

A House With A View sa...

Vilket fint inlägg! Så fint du beskriver din far. Och vilken vacker kanna, så kul att du lyckades få tag på en ny! Detta är min första fars-dag utan min far i livet, försöker att förtränga det...

Många kramar aka

Meta sa...

Så vacker den är, minns att den fanns hos en moster till mig.
I helgen har jag träffat en kollega till dig från Sunne. Vi är kusiner.vi var båda på en släktings begravning på Hönö.Tänk vad världen är liten speciellt i Bloggvärlden.
Vi bestämde att jag skall komma till henne så far vi ut till dig Det ser så fint ut hos dig och jag vet att du är en driftig kvinna. Är så nyfiken på att se det i verkligheten.
Hoppas du får det bra på ditt nya jobb och att du får bra dagar i din fina miljö också
Kram Meta