- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 11 januari 2015

Ingefära ~ Ginger ~


Nu har även jag fastnat för ingefära. Jag köper den färsk, skär av en liten bit som jag lägger i tekoppen innan jag häller varmt vatten på den. Sedan behåller jag biten i vattnet under hela tiden som jag dricker téet. För att få ännu lite mer smak krossar jag biten lite lätt med baksidan av en kniv först.
Det är jättegott!

Det verkar vara lätt att odla ingefära inomhus. Det ska jag faktiskt testa. Undrar om det går att odla den utomhus också. Någon som vet?

Idag är jag ensam hemma för en stund. Maken jobbar, sonen tränar och dottern befinner sig på resande fot. Jag älskar sådana där små egna stunder för mig själv. Dunka på musik, sjunga högt, städa, stryka och småjoxa med det som faller mig in.

Sen blir jag mitt vanliga, lugna Sussie igen. Men ni skulle se mig för en stund... -)

Kram Sussie

5 kommentarer:

Torparlycka sa...

Jag har oxå hittat ingefära. Jättegott att dricka med en citronskiva!
Att just få en stund för sig/ mig själv är mycket viktigt för att orka med "vardagslivet".
Kram
A

Johannna sa...

Hej, Riktigt kul inlägg att läsa. Ingefära är riktig bra att fixa te på, som du skriver.

Hoppas du får en fantastisk dag

Kråkans Palats sa...

Åh jag är så himla sugen på att odla nu..måste beställa hem fröpåsar bums!

Trädgårdsform & design sa...

Låter gott och nyttigt med ingefärste på färsk ingefära :) Utvärdera gärna odlingen längre fram, spännande :) //Victoria

em sa...

Det växer vild ingefära i New England, men där är vintrarna mildare än här (nu talar jag om mellansverige), och det är inte samma sort som vi köper i mataffären här.
Den ingefära jag försökt att odla i kruka, har aldrig överlevt första året.